KALENDÁŘ

ZÁPADNÍM OSOBLAŽSKEM

Délka trasy: 61 Km

Fotogalerii najdete zde...

Mapu trasy najdete dole pod článkem

(Cestopis a fotogalerii východním osoblažskem najdete zde...)

TRASA:
Krnov-Chomýž-Chomyža (PL)-Krasne Pole (PL)-Linhartovy-M.Albrechtice-Piskořov-Slezské Rudoltice-Dívčí Hrad-Liptaň-Třemešná-M.Albrechtice-Linhartovy-Krásné Loučky-Krnov

POPIS:
Vyjíždím od hlavního nádraží v Krnově a vydávám se na sever, abych se dostal na cyklotrasu č.55 (a neznačenou Slezskou magistrálu). Přes Mikulášskou a Bezručovou ulici se dostávám na Albrechtickou ul (hlavní silnice), abych po pár metrech odbočil doprava podle ukazatele nemocnice na ulici I.P.Pavlova. Projíždím kolem nemocniční budovy a za železničním přejezdem odbočuji doleva na cyklotrasu.

Jedu podél zahrádek až do Chomýže, kde se přes most dostávám na polskou stranu a pokračuji po Slezské magistrále, kde vede trasa dál po asfaltu (cykl.č.55 vede po české straně i po nezpevněném povrchu). Od přejezdu až do M.Albrechtic vede trasa kolem řeky Opavice. Když už vidím v dáli zámek v Linhartovech znamená to, že o chvílí již odbočím doleva a přes hraniční most se dostanu zpět na české území a také opět na cyklotrasu č.55. Zhruba 100m úsek od silnice k mostu vede po nezpevněném povrchu, ale pokud neprší, tak se dá sjet i na silničním kole). Na zámku v Linhartovech právě probíhá Velikonoční jarmark, takže je kolem veliký mumraj lidí, já ale pokračuji dál a přes Opavici se dostávám do M.Albrechtic na náměstí.

Zde sjíždím z cyklotrasy č.55 a Slezské magistrály a vydávám se po cyklotrase č.6116, která vede do Osoblahy. Pokud do nynějška jedu stále kolem hranic, tak i nadále, byť moje trasa zatáčí o 90 procent hraniční pásmo mám stále velice blízko. Vyjíždím z náměstí a po chvíli zatáčím doleva přes most a o chvíli se dostávám na křižovatku (k nádraží v M.Albrechticích je to odtud 300m.). Odbočuji doprava na hlavní cestu, přejíždím železniční koleje a o chvíli překonávám první kopec (skoro 200m převýšení). Pak trasa vede až do Slezských Rudoltic (až na vyjímky) z kopce. Nejprve se ale dostávám do Piskořova, kde za obcí končí dobrá silnici a dále se cesta jen zhoršuje. V zanilké obci Pelhřimovy (i když pár baráčků tam ještě je), už sice připomíná tankodrom, ale pokud bude sucho tak se dá na trekovém kole sjet. Přes cestu můžete spatřit silnici a baráky v polské části obce Pielgrzymov. Kdysi obce jako např. Chomýž (Chomyaža), Linhartovy (Lenartice), Pelhřimov (Pielgrzymov), byli součásti jednoho státu. Za Pelhřimovem po levé ruce můžete spatřit kostel sv.Jiřího, který se nyní opravuje. Ještě kousek za ním vede trasa převážně lesem, ale o chvíli dál již vede kolem polí, luk, takže je cesta proschnutá a celkem dobře sjízdná.

U odbočky na Slezské Rudoltice se vydávám o 90 st. doleva a opuštím státní hranici. Před vjezdem do obce už zdálky vidím napravo zámek. Zámek je přístupný a konají se zde různé akce. Vjíždím do obce na náměstí, kde si udělám pár snímků zámku a pokračuji dál. Za obcí opouštím cyklotrasu č.6116 a vydávám se do Dívčího Hradu. Stále jedu po nefrekventovaných silnicích. Projíždím Amalínem, kde ježelezniční zastávka uzkorozchodného vlaku.

Když vjíždím do obce Dívčí Hrad nalevo je odbočka do Liptaně, kde budu pokračovat o chvíli. Nyní před 12 proc.klesáním odbočuji u tabule a ukazatele zámek (hrad) a přijíždím kzámku. Zámek je také vidět již z dálky před obcí. Zámek je bohužel nepřístupný, naposledy sloužil jako sklad zdravotnických potřeb. Otáčím se popojedu kousek zpátky a už si to mířím do Liptaně.

Na konci obce Liptaň je zatáčka (takové esíčko), kde se nad ní ční kostel Nanebevzetí Panny Marie. Já podle dřevěných ukazatelů, ale jedu rovně a po úzké silnici stoupám nahoru. Po asi 800 metrech odbočuji doprava a vjíždím na štěrko-kamenitou cestu. Od odbočky z hlavní silnice je to nahoru k rozhledně 2,10 km, ale poslední část, jsem už na trekovém kole nevyjel. Cesta vede do kopce a na štěrku kola podkluzují. Rozhledna je vysoká 9m s 37 schody a nabídne Vám pohled na celou Osoblažskou nížinu v Polsku a severní část české části osoblažska. Vracím se zpátky na hlavní silnici, vyjíždím esíčko s krátkým, ale "výživným" stoupáním a už si to mířím do Třemešné.

Z Třemešné až do M.Albrechtic jedu 4,5 km po po silnici I třídy. Z M.Albrechtic jedu do Linhartov po cyklotrase č.55, ale oproti cestě "tam" nejedu do Krnova polskem, ale v Linhartovech vyjíždím na silnici I. třídy, a po asi 7km vjíždím do Krnova. Jsou to dva jediné úseky, kde se můžete setkat s trochu větším provozem. Cestu zakončuji v Krnově kousek za želeničním viaduktem.

Další zajímavosti západního osoblažska, které jsem tentokrát nenavštívil: Úzkorozchodná trať Třemešná - Osoblaha, bludný kamen v Liptani

Mapa trasy (možnost posuvu mapy, přiblížení):